Harmatcsepp
Harper Lee
klasszikus
Ne bántsátok a feketerigót!
Harper Lee – Ne bántsátok a feketerigót!
„A Ne bántsátok a feketerigót! írónőjét
feltételezhetően nem kis mértékben ihlették személyes élményei regénye
megírásakor. Ezt nemcsak abból a tényből következtethetjük, hogy a regény
cselekménye Alabama államban játszódik le, ahol a szerző maga is született,
hanem más életrajzi adatokból is. Mint az eseményeket elbeszélő regénybeli
leánykának, az írónőnek is ügyvéd volt az édesapja. Harper Lee gyermek- és
ifjúkorát szülőföldjén töltötte, ahol valóban realitás mindaz, amit regényében
ábrázol, és ez a valóság vérlázító. A regénybeli alabamai kisvárosban ugyanis
feltűnésszámba megy az olyan megnyilvánulás, amely a négerek legelemibb
jogainak elismerését célozza, különcnek számít az olyan ember, aki síkra mer
szállni a színesbőrűek érdekei mellett. A regény egyik legnagyobb érdeme éppen
abban van, hogy sikerül erős érzelmi hozzáállást kiváltania az emberi
egyenjogúság megvalósítását célző eszme mellett. Harper Lee a középiskola
elvégzése után jogtudományt tanul. Egy évig Oxfordban diákoskodik
ösztöndíjasként, aztán Alabamában folytatja tovább tanulmányait. Mint az
egyetem folyóiratának szerkesztője, itt kerül először kapcsolatba az
irodalommal. Tanulmányai befejezése után New Yorkba költözik, de nem folytat
ügyvédi gyakorlatot, hanem különböző szerkesztőségekben dolgozik, sőt egy
időben tisztviselői munkát vállal egy légiforgalmi társaságnál. A Ne bántsátok
a feketerigót! 1960-ban jelent meg, a következő évben Pulitzer-díjjal tüntették
ki. A regényt számos nyelvre lefordították, s talán nem érdektelen az sem, hogy
a belőle készült film is hatalmas sikert aratott.”
Már nagyon sok ideje tervezem elolvasni ezt a
könyvet, hiszen szinte minden könyvtárba látogatásom alkalmával szemben találtam
magam vele. A probléma forrása azt volt, valahogy mindig találtam érdekesebbet,
jobbat… Legutóbb viszont úgy döntöttem, megemberelem magam, és elolvasom ezt a
klasszikust, ha már a kötelező olvasmányoknak általában csak az első 10-20 oldaláig jutottam…
Két fiatal
mindennapjaiban találjuk magunkat Jem
és Scout személyében, akiket
édesapjuk, Atticus nevel. Emellett
egy fekete bőrű bejárónőjük is van, aki a férfinek segít boldogulni a
gyerkőcökkel a mindennapokban. Minden nyarat a gyerekek barátjukkal, Dillel töltenek, aki erre a rövid időszakra a nagynénjéhez költözik.
„Egyetlen dolog van, amiben sose dönthet többségi vélemény, és ez az egyén lelkiismerete.”
Számomra furcsa volt elsőként, hogy egy gyerek
szemszögéből íródott ez a könyv, de viszont nagyon gyorsan sikerült azonosulnom
vele. Hiszen én is voltam gyerek, én is sok hasonló csínyt követtem el, na
és persze az én életemben is volt egy ház, amit 3 méterről elkerültem, mert azt
gondoltam, gyilkosok laknak ott.
Nem mondom, hogy sodródtam az eseményekkel. A
könyv első felét eléggé nyögvenyelősen emésztettem meg, nehezen haladtam vele,
mert bár érdekesek voltak az események, mégis folyton elkalandoztak a
gondolataim… Számomra Arthur Radley hozta a felüdülést, akit hamisan vádoltak
meg, és Atticus védte a bíróság előtt.
Szörnyű volt azt tapasztalni, mennyivel
másként gondolkodtak azok az emberek, akik rasszisták. És tudjátok mi volt
ennél is szomorúbb? Hogy bár lassan 100 évvel ezelőtt játszódik a történek, úgy
érzem, mi emberek semmit sem változtunk, ugyanolyan rasszisták vagyunk…
„Az a bátorság, amikor előre tudod, hogy vereség vár rád, és legyen, aminek lennie kell, mégis kitartasz.”
Mikor
az újságok Hitlerről írtak, persze a lakosok elszörnyülködtek, hogy hogy tehet
ilyet az az ember, viszont nem vették észre, hogy ők maguk is ugyanazt az utat
járják…
MONDJ NEMET A RASSZIZMUSRA! |
Nagyon
sok olyan mondanivalóra lelünk a könyvben, ami úgy érzem alkalmanként feladta a
leckét. Tudjátok olyan érdekes, hogy egy gyerek a kora ellenére sokszor bölcsebb,
és okosabb, mint mi felnőttek… példát vehetnénk róluk alkalmanként...
Az
biztos, hogy idő lesz, mire leülepszik bennem ez a könyv, és bár az első fele
nem volt túl izgalmas, és nem is tetszett annyira, viszont a második fele
behozta ezt a lemaradást!! :)
„– Azt hiszem, én bohóc leszek, ha felnövök – szólt Dill. Jem és én azon nyomban megálltunk. – Úgy ahogy mondom, bohóc – szólt. – Az emberekkel csak egy dolgot lehet csinálni, nevetni kell rajtuk. Ezért állok be egy cirkuszba, és halálra nevetem magamat. – Tévedsz, Dili – szólt Jem. – A bohócok szomorú emberek, és mások nevetnek rajtuk. – Akkor belőlem újfajta bohóc lesz. Megállok a cirkusz porondján, és nevetek az embereken.”
Összegezve
szerintem nagyon helyes, hogy Amerikában ez a kötelező olvasmányok között
szerepel, ha túllendültünk az első 150 oldal adta nehézségen, onnantól
már szinte szárnyalni lehet. Viszont ha nekem 15 évesen a kezembe nyomták
volna ezt a könyvet, nem hiszem, hogy eljutottam volna addig a részig, amikor
is magába szippant a történet. Bár a többi kötelezőhöz képest tuti ezerszer
izgalmasabb, mégis a vaskossága egy fiatalnak szerintem eléggé elrettentő
lehet. :)
10/7
Egy kis érdekesség:
Martin Luther King
1929. január 15-én született Atlantában Martin
Luther King Nobel-békedíjas amerikai fekete lelkész, polgárjogi harcos. A King
életét és a modern Amerika képét egyaránt megváltoztató incidens 1955. december
1-jén történt, amikor Montgomeryben egy Rosa Parks nevű néger varrónő egy
autóbuszon nem volt hajlandó átadni helyét egy fehér utasnak.
Martin Luther King vallásos családban született,
apja és anyai nagyapja is baptista lelkész volt, ő tehetséges szegény tanulók
számára létesített ösztöndíjjal tanulhatott. Kezdetben az orvosi és a jogi
pálya vonzotta, de végül apja nyomására és példájára a lelkészi pályát
választotta. Teológiai tanulmányai során ismerkedett meg Mahátma Gandhi
erőszakellenes eszméivel és a modern protestáns teológiai irányzatokkal.
Meggyőződése lett, hogy Isten aktív és személyes entitás, és hogy az ember
megváltásának legfontosabb feltétele az Isten útmutatásába vetett hit. 1953-ban
vette feleségül Coretta Scottot, házasságukból négy gyermek született. Lelkészi
szolgálatát 1954-ben kezdte meg az Alabama államban fekvő Montgomery városában.
Az amerikai Dél akkoriban a szigorú faji
elkülönítés helyszíne volt. Bár a rabszolgákat formálisan majdnem száz éve, a
polgárháború idején felszabadították, a gyakorlatban a feketék másodrendű
állampolgároknak minősültek, akiket minden nyilvános helyen távol tartottak a
fehérektől.
A King életét és a modern Amerika képét egyaránt
megváltoztató incidens 1955. december 1-jén történt, amikor Montgomeryben egy
Rosa Parks nevű néger varrónő egy autóbuszon nem volt hajlandó átadni helyét
egy fehér utasnak. A nőt a város szegregációs törvényének megsértése miatt
letartóztatták. Vele rokonszenvező fekete aktivisták bojkottot szerveztek a
helyi tömegközlekedés ellen, a mozgalom vezetőjévé a fiatal, tanult Kinget
választották meg.
A bojkott váratlanul sikeresnek bizonyult: a
feketék inkább gyalogoltak, mintsem buszra szálljanak. Kinget megpróbálták
megfélemlíteni, előbb gyorshajtás miatt vették őrizetbe, majd a helyi Ku Klux
Klan dobott dinamitot házára, végül illegálisnak minősítették a bojkottot és
elítélték. King fellebbezett, és a szövetségi bíróság kimondta: az alabamai
buszokon alkalmazott elkülönítés alkotmányellenes és eltörölte azt.
Az akció sikere után King életre hívta az országos
polgárjogi mozgalmat, megszervezte a Déli Keresztény Vezetők Konferenciáját. A
száznál is több egyházi és polgári szervezetet tömörítő szövetség elnökeként
erőszakmentesen, az alkotmányra hivatkozva harcolt a megkülönböztetés
felszámolásáért. Hazaköltözött Atlantába, ahol egy áruházi demonstráció során
ismét letartóztatták, és bár a vádat ejtették, korábbi gyorshajtási ügyére
hivatkozva börtönbüntetésre ítélték. Az eset hatalmas feltűnést keltett, a
tiszteletest végül John F. Kennedy demokrata párti elnökjelölt közbenjárására
engedték szabadon. (Kennedy nyolc nappal később, főként a feketék szavazataival
megnyerte az elnökválasztást.)
King 1960 és 1965 között érte el legnagyobb
sikereit: békés taktikáját, az ülősztrájkok, tiltakozó tüntetések szervezését
nem csak a fekete közösség többsége, de a liberális fehérek is támogatták. A
polgárjogi mozgalom tetőpontját az 1963. augusztus 28-i washingtoni tüntetés
jelentette, amikor több mint 200 ezren (nem csak feketék) hallgatták King
leghíresebb, Van egy álmom kezdetű beszédét. (A beszéd ma már tananyag az
amerikai iskolákban.)
1964-ben megszületett a polgárjogi törvény, amely
felhatalmazta a szövetségi kormányt, hogy hatályon kívül helyezhesse a faji
megkülönböztetés minden formáját. King abban az évben 350 beszédet mondott, az
egyiket Oslóban, amikor átvette a neki ítélt Nobel-békedíjat.
Voltak azonban ellenfelei a „sötét” oldalon is: a
feketék közül sokan nem értettek egyet békés módszereivel, később nyíltan
szembefordultak vele és „Tamás bátyának” nevezték. A Ku Klux Klan sem volt
tétlen: 1961-ben megrohamozták azt a templomot, ahol prédikálni próbált,
egyedül Mississippi államban negyven polgárjogi aktivistát lincseltek meg.
1965-ben King egy nagyszabású tiltakozó felvonulást vezetve inkább
visszafordult, amikor rendőrségi úttorlasszal került szembe.
Ezért sok radikális, főleg fiatal fekete
megalkuvónak minősítette, azzal vádolta, hogy lepaktált az állami hatóságokkal
és szakított vele. Békés fellépése egyre kevesebb eredményt hozott, s amikor a
vietnami háború ellen is felemelte szavát, jónéhány újabb támogatóját veszítette
el.
1968. április elején egy helyi sztrájk
támogatására Memphisbe utazott. Április 4-én este a szállásául szolgáló motel
erkélyén egy zsoltárról beszélgetett, amikor egy orgyilkos golyója végzett
vele. A tettest, a fehér bőrű James Earl Rayt hetekkel később Londonban
tartóztatták le, s miután beismerte bűnösségét, kilencvenkilenc év börtönre
ítélték.
A „magányos gyilkos” teóriáját azonban sokan
megkérdőjelezik, s úgy vélik, King összeesküvés áldozata lett. Szerintük erre
bizonyság, hogy Ray már elítélése napján megváltoztatta vallomását, és halála
napjáig kitartott ártatlansága mellett. Ettől függetlenül életfogytiglani
büntetését nyolcszor erősítették meg, és egy kongresszusi bizottság is arra a
következtetésre jutott, hogy ő volt a tettes.
Martin Luther King meggyilkolása a vietnami háború
mellett a másik nagy megrázkódtatást jelentette az amerikai társadalom számára.
A béke hívének halála után soha nem látott méretű faji zavargások robbantak ki,
amelyekben 46 ember vesztette életét. A feketék egyenjogúságáért oly sokat
tevő, az erőszakot elvető tiszteletes ma már az amerikai örökség része, egy
2001-es közvélemény-kutatás szerint Jézus Krisztus után a második legnagyobb
hős az amerikaiak szemében, megelőzve John F. Kennedyt és Teréz anyát. Születésnapja
(pontosabban január harmadik hétfője) hivatalos szövetségi ünnep, állami
szinten is megemlékeznek róla.
~Harmatcsepp~
0 megjegyzés