Fumax Kiadó
Kathy Reichs
Krimi
thriller
Tyúkanyó
Végzetes utazás
Kathy Ries – Végzetes utazás
Atlantából
Washingtonba tart a 228-as számú járat 82 utasával és 6 fős személyzettel a
fedélzeten, amikor lezuhan. Túlélő
nincs. Dr. Temperance törvényszéki
antropológus DMORT munkatársa a helyszínre érkezik. Dr. Tempe a szakmájában
elismert antropológus a szakmájához lát. A helyszínen szembesül a pusztítással:
emberi maradványok mindenfelé, melyek égett hús szaga kísér. A helyszín
biztosításában a helyiek segítenek, Lucy
Crowe sherif vezetésével.
A
helyszín átvizsgálása és dokumentálása során préri farkasokkal találja szembe
magát. Az egyik fenevad szájából egy emberi lábfej lóg ki. Sikerül elijeszteni
az állatokat, s így megszerzi a maradványt, ami bekerül az azonosításra váró
testrészek közé. Dr. Brennan végzi ennek a testrésznek a vizsgálatát, de valami
nem stimmel. Bomlása előrehaladott, feltehetően nem az utasokhoz tartozik.
Akkor ki, és hogyan került a katasztrófa helyszínére?
Törvényszéki
antropológusként felkelti az érdeklődését, és magyarázatot keres. Kérdéseinek
nem mindenki örül. Környék lakosai hallgatnak, félnek az „ördögtől”. A szálak
egyre magasabbra nyúlnak, és a politika is a képbe kerül. Dr. Brennant
meghurcolják, félre állítják. Saját főnöke, aki ismeri, Ő sem áll mellé.
Eljárást indítanak ellene. Önálló
nyomozásba kezd, hiszen be kell bizonyítania az ártatlanságát.
Dr.
Brennan állhatatossága, kitartása, igazságkeresése megfogott. Meghurcolják, meg
akarják ölni, de Ő kitart.
Az
írónő bevezet minket az antropológia világába. Egy szerencsétlenség
feltárásához milyen emberek munkájára van szükség, hogy a hozzátartozók
megtudják a – Miértekre? és a Hogyanokra? – a választ. Joguk van az igazsághoz
az élőknek, és az elhunytaknak egyaránt.
Precizitás,
pontosság, a tények többoldalú megközelítése-és mindez a tudományos alaposság kíséretében.
Dr.
Temperance Brennan nem találja az összefüggéseket - repülőgép szerencsétlenség –
ismeretlen lábfej – egy erdei ház – Pokoltűz társaság – kannibalizmus gyanúja
is felüti a fejét. Ráadásul egy régi, kézzel írt bőrkötéses naplót is küldenek
a részére…
Kedves
Olvasó! Kövesd végig a törvényszéki antropológus nyomozását, és választ lelsz a
kérdéseidre.
A könyvet a Fumax Kiadó jóvoltából volt lehetőségem elolvasni, amit ezúton is köszönök Nekik!
Felkeltette az érdeklődésed? Ide kattintva 28%-os kedvezménnyel vásárolhatod meg!
10/8
Egy
kis érdekesség: Egy igen szórakoztató cikket találtam a repüléshez kapcsolódó
legendákról. Olvassátok el, Ti is jót fogtok szórakozni rajta! J
A
halálos légi balesetet okozó mobiltelefonoktól a menet közben kinyíló ajtóig a
repüléssel kapcsolatban is számtalan vérfagyasztó – és teljesen alaptalan –
legenda terjed az interneten. Összeszedtük a tíz legérdekesebbet.
Ürülékeső az égből
Sokan meg vannak győződve arról, hogy az utasszállító gépek
repülés közben ürítik ki a szennyvíztartályukat, ürüléket és vizeletet
permetezve a légi folyosók alatt fekvő települések lakóira. Olyan sokan, hogy
az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a felháborodott
tiltakozásokra válaszul kénytelen volt hivatalos közleményben cáfolni ezt a
legendát. „It Came from the Sky: Human Waste, Blue Ice, and Aviation” (Az égből
pottyant: Emberi ürülék, kék jég és repülés) című tájékoztatójukban mindenkit
megnyugtattak: a fedélzeti szennyvíztároló tartalma mindaddig a gépen marad,
amíg az biztonságban le nem szállt; repülés közben, ha akarná, sem tudná kiüríteni
a személyzet a tartályt.
Az FAA a „kék jég” mítoszát is igyekezett eloszlatni. Sokan úgy
gondolják, hogy a repülőgépek WC-inek tartalma a fertőtlenítőszerrel
elkeveredve „kék jégeső” formájában potyog a jobb sorsra érdemes polgárok
nyakába. A hivatal határozottan cáfolta ezt, mint írták, gyakran előfordul,
hogy „a madárvonulások egybeesnek a gyümölcsfák érésével”. Márpedig a kerteket
dézsmáló szárnyasok emésztőrendszerének sajátosságai miatt a madárürüléknek
éppen olyan a színe, mint az elfogyasztott tápláléknak – a kék húsú gyümölcsök
esetében például kék –; ez lehet az oka a rejtélyes jelenségnek.
Légi katasztrófát okoz a bekapcsolt mobil
Egy másik közkeletű mítosz szerint, ha felszállás előtt nem
kapcsoljuk ki a mobilunkat, légi katasztrófát okozhatunk. mert a rádiójelek
megzavarják a repülőgép irányítóberendezéseit. Szó, ami szó, a légügyi
hatóságok sokáig tiltották az elektronikai eszközök használatát le- és
felszálláskor, de ma már más a helyzet: az FAA után nemrég az Európai
Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA is eltörölte ezt a korlátozást.
Olyannyira, hogy egyes légitársaságok már vezeték nélküli internetszolgáltatást
is kínálnak az utasaiknak.
Kórokozóktól hemzseg a kabin levegője
Magától értetődő okokból egy repülőgép utasterét menet közben
nehéz lenne kiszellőztetni, ezért utazás közben kénytelenek vagyunk ún.
reciklált (visszaforgatott) levegőt szívni. Ami nyilván hemzseg a vírusoktól és
bacilusoktól – gondolják sokan. Nos, tévednek, a kabint természetesen minden
felszállás előtt friss levegővel töltik fel, a beépített szűrőberendezések
pedig a kórokozók 99 százalékát kiszűrik. Ha mégis megbetegszünk utazás közben,
valószínűbb, hogy olyasmihez nyúltunk, amihez nem kellett volna
– például olyan tálcához vagy takaróhoz, amire előzőleg rátüsszentett valaki
– a közismert bacilusparadicsomnak számító vécéülőkékről már nem is
beszélve.
A repülős koszt borzalmas
Szinte mindenki, aki evett már repülőgépen, állítja, hogy a
járatokon pocsék, íztelen ételeket szolgálnak fel. Vajon mi ennek az oka?
Lehetséges, hogy a légitársaságok csak és kizátólag rossz minőségű
alapanyagokból dolgozó, kutyaütő szakácsokat alkalmaznak? A Manchesteri Egyetem
kutatói szerint nem: valójában azért nem ízlik nekünk az étel, mert a
sugárhajtású motorok dübörgése megzavarja agyunk normális működését.
Kísérleteik során bebizonyították, hogy a folyamatos háttérzaj sajátos
folyamatokat indukál, amelyek teljesen összezavarják az agykéregben található
ízlelőközpontunkat.
A menet közben kinyíló ajtó
Kevésbé megbízható értesüléseikről ismert sajtóorgánumokban
időről időre felbukkannak olyan hírek, amelyek szerint egy-egy zavart utas
repülés közben próbálta meg kinyitni a repülőgép ajtaját. Szerencsére, ilyen
legfeljebb a hollywoodi katasztrófafilmekben fordulhat elő:a valóságban ugyanis
a külső és belső nyomás közötti különbség miatt egy ember – legyen bármilyen
erős is – egész egyszerűen képtelen lenne feltépni a kabin ajtaját.
A túlélőpóz sem segíthet
Aki utazott már repülőgépen, tudja, hogy az utaskísérők
felszállás előtt mindig részletesen elmagyarázzák a legfontosabb biztonsági
tudnivalókat. Köztük azt is, hogy ha zuhanni kezd a gép, húzzuk össze magunkat
és hajtsuk a fejünket az előttünk lévő szék támlájára, mert így nagyobb az
esélyünk arra, hogy túléljük a balesetet.
Az interneten számtalan vélemény kering, amelyek szerint az
úgynevezett „túlélőpózt” egyáltalán nem azért találták ki, hogy esélyt adjanak
az utasoknak a túlélésre. Egyesek szerint a valódi ok az, hogy így viszonylagos
épségben megmaradhat az utasok fogsora, ami könnyebbé teszi a holttestek
azonosítását. Mások szerint viszont szimpla számítás van a háttérben: ha a
repülőtársaságnak a gyászoló családdal kell kiegyeznie, olcsóbban megússza,
mintha a kártérítés tetejébe még a súlyos sérüléseket szenvedett utazók
kezelésének költségeit is ki kellene fizetnie.
Szerencsére, ezek egyszerű konspirációs teóriák csupán. A
repülésbiztonsággal foglalkozó kutatók bebizonyították, hogy a túlélőpóz igenis
életet menthet: jelentősen csökkentheti a halálos fej- és gerincsérülések
veszélyét.
A pilóták csak dísznek vannak
A közkeletű vélekedés szerint a mai repülőgépeket már teljes
egészében robotpilóták irányítják, a technológia annyira fejlett, hogy a
pilótáknak a kisujjukat sem kell mozdítaniuk a repülés során. Ez természetesen
városi legenda csupán, az automata rendszereket valójában szinte sosem
használják fel- és leszállás közben, és a kapitány vagy az első tiszt a
repülési magasságon való utazás közben is folyamatosan rajta tartja a szemét a
műszereken, hogy bármikor átvehesse az irányítást, ha kell.
A vécéülőke rabságában
Néhány évvel ezelőtt egy olyan városi legenda kezdett terjedni
az interneten, amely még a BBC szemfüles szerkesztőit is megtévesztette. A
hírügynökség színes kis riportban számolt be egy nőről, aki a – később hamisnak
bizonyult – történet szerint egy repülőgép mosdójában ragadt, mert még azelőtt
öblített, mielőtt felállt volna, és a keletkező vákuum szó szerint az ülőkére
szegezte. A tudósítás szerint a szerencsétlen utast végül a reptér műszaki
személyzetének kellett leműtenie a fajanszról.
Szép sztori, igaz, a hírügynökségnek később vissza kellett
vonnia, mert mint kiderült, nem több, mint egy mókás kis hoax. Az ülőke csak
akkor tudta volna foglyul ejteni az utast, ha az ülepe légmentesen lezárta
volna a nyílást, ráadásul még így is könnyedén kiszabadulhatott volna szorult
helyzetéből – abban a pillanatban, amint vége az öblítésnek.
Repülés közben könnyebb berúgni
Egy széles körben ismert városi legenda szerint, ha repülőgépen
iszunk, sokkal hamarabb a fejünkbe száll az alkohol, mintha egy bárban
poharazgatnánk. Sajnos, mára ezt a mítoszt is megcáfolták, a tudományos
bizonyítékok szerint a magasság semmilyen hatással sincs a véralkoholszintünkre
nézve. Az viszont tény, hogy ha repülőn italozunk, csúnyán megszenvedhetjük a
másnapot, az alkoholhoz hasonlóan ugyanis a légi utazás is kiszárítja a
szervezetet.
Az oxigéntől betépünk
Azok, akik a filmekből szerzik be repüléssel kapcsolatos
ismereteiket, könnyen bedőlhetnek annak a városi legendának, amely szerint a
gépeket azért szerelik fel oxigénmaszkokkal, hogy vészhelyzetben kellemesen
elkábuljunk, és megbékéljünk elkerülhetetlen sorsunkkal. Elvégre Tyler Durden
is megmondta a Harcosok klubjában: „Az oxigén mámort okoz. Vészhelyzetben
pánikba esel, és mélyeket lélegzel. Ettől mámoros leszel, engedelmes. Elfogadod
a sorsod.”
Szerencsére, kedvenc anarchista szappangyárosunk is tévedhet: az
oxigénmaszkokat valójában azért szerelik fel a gépekre, hogy akkor is levegőhöz
juthassunk, ha valamilyen okból váratlanul csökkenni kezd a kabinnyomás. Az
oxigénnek valójában semmilyen kábító hatása sincs.
Forrás: http://24.hu/tudomany/2015/03/26/legikatasztrofak-a-vecebe-szorult-notol-a-gyilkos-mobilokig/
0 megjegyzés