Amelia Earhart
Fedőneve Verity
Harmatcsepp
II. világháború
Könyvmolyképző Kiadó
náci
történelmi
vörös pöttyös
Elizabeth Wein - Fedőneve Verity
„1943. október 11. Egy
brit kémrepülőgép kényszerleszállást végez a náci megszállás alatt álló
Franciaországban. A pilóta és utasa a legjobb barátnők. Egyikük megpróbálja
túlélni. A másik már akkor elvesztette a játszmát, amikor még el sem kezdődött.
Gyönyörűen
megírt, szívszorító regény egy felejthetetlen barátságról, amely a végtelen
gonoszságnak is ellenáll.”
A könyvet a Könyvmolyképző Kiadónak köszönhetően volt lehetőségem elolvasni, ezúton is nagyon szépen köszönöm Nekik! :)
Ez
egy igazán különleges módon megírt könyv. Nem is a témája (II.
világháború), hanem inkább a módja, és a szemszöge miatt. Egy teljesen más oldalról
enged betekintést, ami izgalmassá teszi az egész könyvet, hiszen fogalmunk sincs
mi fog történni a következő oldalon.
Nagyon
erősek a karakterek, de még erősebbek az események sorozata, ami nagyon nehézzé
tette az olvasást. Hatalmas lelkierő kellett az olvasáshoz a nyomasztó
hangulata miatt, de persze hogy is lehetne elképzelni egy háborút ez a sok
negatív érzés nélkül? Minden egyes oldal mély nyomot hagyott bennem, és egyre
inkább féltem, hogy közeledik a vég, ami nem tudom, mit hoz majd. Sok-sok
fordulat és csavar volt elrejtve ebben a regényben, ami egy percre sem engedte,
hogy letegyem a könyvet. Ha elfáradtam és a figyelmem lankadt, nem igazán volt
érdemes folytatnom az olvasást, mert annyi apróságot rejtett a történet, hogy nem
akartam semmiről lemaradni.
„A meggondolatlan fecsegés emberéletekbe kerülhet.”
Maga
a történet egy skót kémnő és egy brit pilótanő barátságát mutatja be a
kezdetektől. A fordulat ott kezdődik, hogy az egyiküket foglyul ejtették a
németek, és különféle kínzásokkal próbálják elérni, hogy minél több információt
szedjenek ki belőle. A kínzások nem hoznak eredményt, ezért egy igen furcsa
módját találták ki, hogy megtudják a szükséges információt. Egy olyan
lehetőséget kínáltak kínzás helyett, hogy nyugalomban, csendben írjon le
mindent, amit tud az ellenséges táborról. A könyv feléig az Ő írásait
olvashatjuk, majd ott fordul a kocka, és a kémnő (nem véletlenül nem írok
neveket! ;) ) folytatja a történetet.
Számomra
nagyon érdekes volt, hogy míg a könyv első felében E/3-ben olvastuk a
történetet, a felétől kezdve pedig E/1-ben volt a folytatás.
Nagyon
tetszett az is, hogy nagyon pontos leírást kaptunk mindenről, ebből is látva,
az írónő igen alapos munkát végzett, nem csak összecsapta a könyvet.
A
könyv nagy tanulsága a barátság volt. Én is hiszem, hogy a család mellett a
barátság az a hatalmas ajándék, amit az élettől kaphatunk. Ti meddig mennétek
el a barátságotokért? Mit tennél meg életed egyik legfontosabb emberéért?
„Ha az ember rátalál a
legjobb barátjára, az olyan, mintha szerelembe esne.”
Biztosan
el fogom még olvasni a későbbiekben, mert bár figyelmesen olvastam, a sok-sok
fordulat miatt biztos vagyok benne, hogy nagyon sok minden felett még így is elsiklottam.
Ajánlom
Nektek is hogy időt szenteljetek erre a könyvre, mert amellett hogy nagyon
izgalmas, sok-sok mondanivalót is tartogat!
Felkeltette az
érdeklődésed?
10/8,5
Egy
kis érdekesség:
A repülés amerikai
származású női úttörője, az első jelentős női pilóta, Amelia Earhart
Élete:
Amelia Mary Earhart és nővére,
Muriel gyerekként sohasem töltött sok időt egy helyen az Egyesült Államokban,
mert apjuk folyamatosan munkát keresett. A lányok egy ideig a nagyszüleikkel
éltek. Jó nevelést kaptak, szerettek olvasni és zenét hallgatni.
1917-ben, egy évvel
azután, hogy befejezte a középiskolát, Earhart belépett a kanadai Vöröskereszt szervezetébe, hogy az első világháborúban harcoló katonákon segíthessen. Egy
katonai kórházban dolgozott, és az oda kerülő repülős páciensekkel való
beszélgetések felkeltették a figyelmét a repülés iránt.
Első
alkalommal 1920-ban repült, mint utas,
és egyből beleszeretett a repülésbe. Elkezdett pilótaleckéket venni, bár szülei
ezt ellenezték. Miután megszerezte a pilótaigazolványt, teherautó vezetésével
összeszedett annyi pénzt, amiből repülőgépet vehetett.
Heteken
belül női magassági rekordot állított fel 4300 méter elérésével. A rekord nem
állt fenn sokáig, de jól jelezte Earhart elszántságát.
Az 1920-as évek közepére szülei elváltak, Amelia az
anyjával maradt, a Massachusetts állambeli Bostonban vállalt állást, előbb mint angoltanár,
majd mint szociális munkás (social worker), és a hétvégeken kedvtelésből
repült.
Elért eredmények:
1930-ban 291 km/h-val
női sebességi rekordot állított fel, majd 1931-ben
5624 méterrel női magassági rekordot ért el. Még ebben az időben is több
nő kritizálta Earhartot azért, mert 1928-ban csak utas volt az Atlanti-óceán
átrepülésén.
1932. május 20-án
indult el egy kétmotoros Lockheed Vega repülőgéppel Új-Fundlandból (Kanada),
hogy egyedül repülje át az Atlanti-óceánt. A repülés nem volt könnyű. Az
üzemanyag beszivárgott a vezetőfülkébe, a magasságmérő elromlott és viharos
szél dobálta a gépet. Egyszer rövid időn belül 900 métert zuhant a gép és
pörögni kezdett. Mindezek ellenére elérte Írország partjait és sikeresen leszállt a 15
órás út után. Lindbergh úttörő repülése óta ez volt a második ilyen repülés.
Earhart
3200 kilométeres női távolsági rekordot is felállított. Az út után Earhart a
világ egyik legismertebb asszonya lett. Az útról könyvet írt The Fun of It címmel (kb. „ez a móka benne”), ami
tovább erősítette hírnevét közvetlen, humoros stílusa miatt. Következő hőstette
az volt, hogy 1932. augusztus 24-25-én
keresztülrepült az Amerikai Egyesült Államok felett, Kaliforniából indult és New Jersey-be
érkezett meg. Az út kevéssel több volt, mint 19 óra, ami szintén rekord volt. A
rákövetkező évben Earhart megismételte az utat, ezúttal két órával kevesebb idő
alatt. 1935-ben az első pilóta
volt, aki Hawaii-ból
Kaliforniába repült egyedül. Még abban az évben megállás nélküli repüléssel
elsőként tette meg a Los Angeles és Mexikóváros közötti utat, majd néhány héttel
később az első repülést Mexikóváros és Newark között (New Jersey).
Utolsó útja:
Az elért eredmények imponáltak
Edward Elliott-nak, a Purdue University (Indiana állam) elnökének, aki alapítványt
hozott létre repüléstechnikai kutatások céljára és vásárolt Earhart számára egy
új repülőgépet. Ez egy korszerű Lockheed
Electra volt, sok műszerrel
felszerelve. Earhart elhatározta, hogy a géppel egy utolsó nagy utat tesz a Föld
körül. Wiley Post és Howard Hughes pilóták már megtettek hasonló utat, de
ők északi útvonalat választottak, ami rövidebb volt.
„Ha ezt
megcsinálom, abbahagyom a hosszútávú repüléssel való kísérletezést”. - mondta
Earhart.
Earhart
és navigátora, Fred Noonan 1937. június 1-jén Miami-ből szálltak fel (Florida állam) és délkeleti irányban kezdték
meg az utazást. Brazíliába repültek, majd északkeletre,Szenegál felé vették az irányt. Átrepültek az afrikai kontinens fölött (több helyen
leszálltak), érintették az Arab-félsziget déli részét, majd Indiába érkeztek. Ezután délkelet felé
fordultak, hogy elérjék Indonéziát. Új-Guinea Lae nevű helyére 1937. június 28-án
érkeztek meg. Eddig közel 32 000 km-t tettek meg. A következő „ugrás”
volt a legnagyobb: aHowland-sziget a Csendes-óceán közepén
fekszik, 3500 km-re jelenlegi helyüktől. Már a felszállás előtt technikai
nehézségek akadtak, de az indulás mellett döntöttek, ami július 1-jén
megtörtént.
Ahogy a
sziget felé közeledtek, Earhart július 2-án rádión időjárásjelentést kért a
sziget térségéről. A sziget közelében vihar volt. Még néhány rádióüzenet
érkezett, köztük az elsőben Earhart alacsony üzemanyagszintet jelentett. Az
utolsó üzenet helyi idő szerint délelőtt 8:45-kor érkezett. A repülőgép azonban
soha nem érkezett meg a szigethez.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Amelia_Earhart
~Harmatcsepp~
0 megjegyzés