Swift

Orbán Gábor - A ​Viszkis és én

"A ​​Viszkis társaként Orbán Gábor tizenhárom bankrablást követett el, nyolc évet töltött fegyházban. Ambrus Attilát ő beszélte rá az első igazi bankrablásra. A kétezres években elkezdett, de csak egy évtizeddel később befejezett visszaemlékezéseinek megírását eredetileg ezzel indokolta: „Elegem lett a Viszkis hazugságaiból!”. Az eredmény több lett ennek bizonyításánál, noha a Kis Viszkisként is ismert szerző beszámolója alapján se az utolsó „meló”, se a lebukás, se a bírósági eljárás nem úgy történt, ahogyan azt a Viszkis állítja. Orbán, aki magát is önkritikusan ábrázolja a könyvben, volt tettestársát nagyon is esendő emberként, nagyon is hús-vér figuraként mutatja be. A klotyót ebben a könyvben egyszer sem hívják toiletnek. Az viszont megtudható, hogy a sitten kiből és miért lesz csicskás, és kiből lesz nagymenő. Meg hogy utóbbiak milyen „féket” használnak a perverz aktusokra kényszerített köcsög bosszújának elkerülésére. Meg még az is, hogyan lehet egy év elzárást kapni mobiltelefon használatáért. Orbán a legjobb bűnügyi riporterekére emlékeztetően pörgős és olvasmányos stílusban képes előadni a viszkis rablások krónikáját, majd a jogerős ítéletet megelőző és követő börtönélményeket. Aztán, amikor a részletek egy nagyobb képpé állnak össze, láthatóvá válik a 21. századi magyar Gulág. Így lesz ez a könyv hiteles portré a rendszerváltás utáni Magyarország talán legkevésbé ismert arcáról."

Én még pelenkában próbáltam oldalamra fordulni, mikor a Viszkis elkezdett tevékenykedni, és belekezdett a posták rablásába. Ennél fogva bár már hallottam róla és volt fogalmam ki is lehet Ő, mégis nagyon sok új információval találtam szembe magam. Ambrus Attila és Orbán Gábor a sport révén ismerték meg egymást, mikor is Attila beavatta Gábort a titkába, és egyben társául is fogadta a férfit. 

1996 augusztusában meg is ejtették az első rablást, bár ekkor még egy posta volt a kiszemelt. Ezt követően váltottak OTP-re.

Magam sem tudtam róla, hogy a Viszkis nem egyedül vitte véghez ezeket a bűncselekményeket, és mikor kicsit alaposabban utánanéztem, erősen megosztó volt a két fél meglátása, így kíváncsivá váltam.

Az olvasás mondhatni első két harmadában mikor is az együtt elkövetett 13 rablástól az elfogáson és a kihallgatáson át a börtönévek legelejéig én teljesen hitelesnek éreztem a sztorit. Mivel fogalmam nincs a börtönök működési rendszeréről, ezért egy olyan emberrel beszélgettem, aki bár csak őrizetbe vételen volt különböző garázdaság miatt, mégis nagyon gyorsan megcáfolta több pontját Gábor beszámolójának... (Itt például gondolok arra, hogy egy kihallgatáson nem igazán fognak válaszolni, ha megkérdezed, mennyi az idő. Főleg, ha többször is egymás után...)

Kicsit naivnak éreztem magam, és az utolsó egy harmadot már figyelmesebben, kicsit más szemmel olvastam. Hiszen hogy lehet , hogy csak kevesen ismerik Orbán Gábort? És bár a Kis Viszkis rejtőzködik a hatósági szervek elől, eközben Ambrus Attila letöltötte a büntetését és teljesen új, bűncselekmény mentes életet tudott kezdeni. Mégis Gábor beszél a becsületről miután megtudja, hogy a Viszkisről Antal Nimród rendezésében filmet rendeznek, és fel van háborodva, hogy Őt mért nem keresték? Vajon akkor a becsület hogyan fér össze a bujdosással?! Főleg, hogy miután letöltötte a büntetését, még többször került ismételten börtönbe...

Szóval igen, kérdések és kételyek bennem is felmerültek, de ettől függetlenül egyébkét egy nagyon érdekes olvasmány volt! Bár nyilván magam is sejtem hogy egy rablás milyen összetett  feladat, mégsem gondoltam, hogy ennyi odafigyelést, szervezést jelent. Muszáj mindkét embernek egymásra hangolva együtt mozognia ahhoz, hogy a rablás sikeres legyen. 

Aztán pedig amilyen könnyen jött, úgy el is szállt a lóvé... Az ember ha ilyen nagyot kaszál, el is felejt ésszel költeni, és már semminek nem is nézi az árát. Így saját magukat kényszerítették újabb és újabb 'munkára'... 

Engem szinte végig lekötött, bár volt pár oldal, amit ki lehetett volna hagyni. Szerintem ez a könyv meg fogja osztani az olvasóközönséget. Sokan kedvelik a Viszkist, és biztos vagyok benne, hogy mind a két félnek van igaza, és abban is hiszek, hogy mindketten ferdítenek kicsit a történteken a saját maguk érdekében. De az már csak az olvasónak a feladata, hogy eldöntse, kinek hisz...

Én ajánlom mindenkinek az elolvasását, mivel egy teljesen más szemszögből ismerhetjük meg Magyarország egyik legmeghatározóbb rablás sorozatát, és emellett feleleveníti a történteket. 

Emellett egyébként befejeződött a Viszkis-film forgatása is Antal Nimród rendezésében, amely 2017 második felében kerül előreláthatólag bemutatásra. Erről bővebben ide kattintva olvashattok.

A könyvet ezúton is köszönöm szépen az Atlantic Press Kiadónak! Ha felkeltette az érdeklődésed, ide kattintva 15%-os kedvezménnyel megvásárolható. :)


Ez is érdekelhet...

0 megjegyzés

Flickr Images