Swift

Agatha Christie - Tíz ​kicsi néger


"Tíz egymásnak ismeretlen ember meghívást kap egy pazar villába. A villa egy sziklás, elhagyatott szigeten áll, amely sziget néger fejhez hasonlít, arról kapta a nevét is. A villa titokzatos tulajdonosáról mindenféle pletykák keringenek. A vendégek, bár valamennyiük múltjában van valami, amit legszívesebben elfelejtenének, reménykedve és örömmel érkeznek meg egy pompás nyári estén a sziklás öbölbe. A tulajdonos azonban nincs sehol… A felhőtlennek ígérkező napokat egyre félelmetesebb események árnyékolják be. A sziget látogatóit a különös fordulatok hatására hatalmába keríti a rettegés. Tízen érkeznek. Hányan távoznak? 
A bűnügyi regény koronázatlan királynőjének talán legjobb, leghíresebb művét tartja kezében az olvasó."

Már vagy fél éve a polcomon sorakozott pár Agatha Christie regény, de valahogy nem éreztem magamban a vágyat, hogy elolvassam. Persze tudom, hogy nem véletlenül aggatták rá a Krimi Királynője megnevezést, mégsem tudtam magam rávenni. Viszont a hétvégére haza készülődtem, és szükségem volt egy kis 'útravalóra', ami nem túl hosszú, és még a súlya is szinte észrevehetetlen. Ekkor került ismét a kezembe a Tíz kicsi néger

Mikor a molyon rákerestem, (számomra) meglepő tény fogadott: a molyon az 5. legjobb krimiként értékelték. Ezek után azért úgy gondolom nem volt kérdés hogy megadom neki az esélyt, és elolvasom. :)

Az első oldalak nem voltak gördülékenyek. Ahogy haladtam előre, bemutatásra került az első, második, harmadik, negyedik... és  végül a tizedik szereplő is. 

Mire mindenkit megismertem, el is felejtettem, hogy ki kicsoda volt, és nem kötött le. Erős lelki erő és lélekjelenlét kellett, hogy ne hagyjam abba. Egészen az ötvenedik oldalig nem éreztem a bemelegedést, de aztán erős fordulat következett. Amint a 'vendégek' együtt hajóztak át a Néger szigetre, beindult a cselekmény.

Furcsa és különös helyzetbe kerültek, hiszen a sziget házigazdája nem jött el, és a vacsora közben egy gramofon mindannyiuk titkát felfedte... Ezt követően pedig megtörtént az első haláleset...


"Tíz kicsi néger éhes lett egyszer; s vacsorázni ment, 
Egyik rosszul nyelt, megfulladt, s megmaradt kilenc.  

  Kilenc kicsi néger későn feküdt le, s rosszat álmodott, 
Egy el is aludt másnap, s nem maradt, csak nyolc.  

Nyolc kicsi néger sétára ment egy szép kis szigeten, 
Egy ott is maradt örökre, s így lettek heten.  

Hét kicsi néger tűzifát aprít, gyújtóst hasogat, 
Egyik magát vágta ketté, s már csak hat maradt. 

Hat kicsi néger játszadozik a kaptárok között, 
Egyet megcsíp egy kis méh, és nem marad, csak öt.  

Öt kicsi néger tanulgatja a törvény betűjét, 
Egyik bíró lesz a végén, s marad, csak négy.  

Négy kicsi néger tengerre száll, és egy piros lazac  
Egyet lépre csal, bekapja, s csak három marad.  

Három kicsi néger állatkertben jár, egy nagy medve jő, 
Egyet keblére ölel, és így marad kettő.  

Két kicsi néger kiül a napra s sütkérezni kezd, 
Egyik pecsenyévé sül és nem marad, csak egy.  

Egy kicsi néger magára hagyva, árván ténfereg, 
Felköti magát, és vége is, mert többen nincsenek."

Már magától a mondókától is rázott a hideg, és kíváncsi voltam hogy menyi szerepe lesz a cselekmény előrehaladtával, és a tippem végülis helytállt. Pontosan úgy haltak meg a gyilkosok, ahogy a mondóka diktálta. Eközben pedig egyre nőtt a feszültség, és minden szereplő gyanús lett

Szerintem hiányzik a mostani regényekből a kiszámíthatatlanság, nagyon sok könyv egy kaptafára íródik, és nem hagy egyáltalán mély nyomot. Nagyon hamar lehet tudni, hogy mi lesz a cselekmény, ki a gyilkos, vagy épp ki-kivel fog összegabalyodni. Ezáltal sokszor üresnek érzem a mai regényeket. Ezek után azt kell mondja, örülök, hogy nem csuktam be 50 oldal után a regényt.

Fogalmam nem volt az utolsó halottig sem, hogy ki a gyilkos, vagy milyen indíttatásból tette mindezt. Nagyon sok kérdés volt bennem, amire tényleg csak az utolsó oldalak adtak választ. 

Mindenképp kiemelném, hogy az érdeklődésem fenntartása folyamatos volt, és emellett miközben este olvastam a regény és már csak hárman voltak életben, egy furcsa érzésre lettem figyelmes: én magam is éreztem azt a félelmet és izgalmat, és azt a frusztrációt, amit a gyilkos rendkívül eszes álcázása váltott ki. 

Hogy nyomasztó volt-e olvasni életem első Agatha Christie regényét? A válaszom IGEN! De pontosan ez az az izgalom, amit kerestem már régóta, és végre megkaptam. Ezután biztos hogy ha rajongó nem is, de mindenképp több regényének olvasója leszek. :)



Egy kis érdekesség:

A Tíz kicsi néger Agatha Christie egyik nagy sikerű krimije, 1939. november 6-án jelentette meg a Collins Crime Club az Egyesült Királyságban, 1940 januárjában az Amerikai Egyesült Államokban is megjelent And Then There Were None címen. A művet a Tíz kicsi indián címmel vetítették a mozik. Magyarországon először 1941-ben jelent meg A láthatatlan hóhér címmel Vécsey Leó fordításában. A könyv Agatha Christie legkeresettebb bestsellere, több mint 100 millió példányt adtak el belőle, minden idők legnagyobb sikerű krimije.


Ez is érdekelhet...

0 megjegyzés

Flickr Images